SINOPSIS FILEM KURSK, BERDASARKAN KISAH BENAR TENTANG KEMALANGAN MENIMPA KAPAL SELAM RUSIA

SINOPSIS FILEM KURSK, BERDASARKAN KISAH BENAR TENTANG KEMALANGAN MENIMPA KAPAL SELAM RUSIA




Filem Kursk kini viral sejak kehilangan Kapal Selam Nanggala 402 milik kerajaan Indonesia. Kehilangan Nanggala 402 memberikan seribu satu kisah duka ahli keluarganya. Kesemua 53 kru kapal selam Indonesia, KRI Nanggala 402 yang dilaporkan hilang dan tenggelam di perairan Bali pada Rabu lalu disahkan meninggal dunia.Menurut sumber berita, Nanggala 402 ditemui terbelah tiga.  


SINOPSIS FILEM KURSK


Berbalik kepada Filem Kursk berdasarkan kisah benar tentang kemalangan yang menimpa kapal selam Rusia. Kejadian yang menimpa kapal selam bernama K-141 Kursk berlaku pada tahun 2000. Kisah pahit di laut Barent diubah menjadi filem arahan Thomas Vinterberg.


Kapal ini juga pernah dianggap sebagai kapal selam nuklear Rusia yang tidak akan tenggelam. Namun, nasib mengatakan ia berbeza kerana kapal selam ini tenggelam di dasar Laut Barents semasa latihan tentera laut setelah letupan berlaku pada  kapal selam tersebut.


Akibat kejadian tersebut menyebabkan 118 pelaut mati. Dan hanya 23 pelaut berjaya menyelamatkan diri dan masih menunggu pertolongan tiba sementara simpanan oksigen mereka hampir habis.


Salah seorang yang terselamat adalah Mikhail Kalekov yang ditunggu di rumah oleh isteri dan anaknya yang sedang hamil. 


Pada masa itu juga, pemerintah Rusia membuat keputusan yang tidak bijak dengan menolak bantuan dari negara lain. Selepas 5 hari, Rusia bersetuju untuk menerima bantuan negara Britain dan Norway.


Filem ini diarahkan oleh Thomas Vinterberg. Manuskrip tersebut ditulis oleh Robert Rodat berdasarkan buku Robert Moore A Time to Die.





Catat Komen

0 Ulasan